بیش از 200 فاکتور رتبه بندی برای سئو وب سایت وجود دارد که به موتورهای جستجو کمک می کند تعیین کنند که کدام سایتها باید در نتایج جستجو نمایش داده شوند و چگونه باید رتبه بندی شوند.

اگر می خواهید سایت شما رتبه های برتر SERPs را داشته باشد، باید سایت خود را برای این عوامل بهینه کنید. خبر خوب این است که همه فاکتورهای برابر نیستند. برخی از عوامل رتبه بندی مهمتر از بقیه هستند. ربات ها یا خزنده ها در تمام صفحات یک سایت خزش می کنند و عوامل متعددی را که بر تجربه کاربر روی صفحه، سرعت صفحه، قدرت، کیفیت و ارتباط محتوا و فراتر از آن تأثیر می گذارد را بررسی می کنند؛ این نتایج تعیین می کند که سایت شما کجا و چگونه در صفحه نتایج موتورهای جستجو رتبه بندی می شود.

انواع عوامل رتبه بندی گوگل

قبل از اینکه به فاکتورهای مهم رتبه بندی در سئو که می توانید صفحات وب سایت خود را بر اساس آنها بهینه سازی کنید بپردازیم، ابتدا انواع مختلف را مرور می کنیم. این عوامل به سه گروه تقسیم می شوند:

عوامل سئو خارجی: عواملی که در خارج از سایت شما اتفاق می افتد.
عوامل سئو داخلی : این عوامل عمدتا به کلمات کلیدی و کیفیت اطلاعات صفحات شما مربوط می شوند.
عوامل سئو تکنیکال: این موارد بیشتر به کدنویسی و استاداردهای فنی اشاره دارد.

مهم ترین فاکتورهای سئو برای رتبه بندی

1. زمان بارگذاری صفحه

سرعت سایت برای رتبه بندی صفحه شما در موتورهای جستجو و همچنین نگه داشتن کاربران درسایت شما اهمیت زیادی دارد. نرخ تبدیل در هر ثانیه اضافی که طول می کشد تا سایت شما بارگیری شود، 12 درصد کاهش می یابد.
برای آزمایش سرعت سایت راه های متعددی وجود دارد مثلا میتوانید آن را به صورت دستی روی تلفن همراه یا یارانه آزمایش کنید؛ از ابزارهای رایگان مانند Google Speed Insights برای امتیازدهی به زمان بارگذاری صفحه استفاده کنید؛ داده های Google Analytics خود را در رابطه با زمان و نرخ پرش تجزیه و تحلیل کنید.
برای شروع عیب یابی صفحاتی که سرعت پایینی دارند چند ترفند اساسی وجود دارد :

  • حجم فایل های تصویری و ویدیویی را کاهش دهید.
  • کد HTML یا جاوا اسکریپت اضافی و غیر ضروری را حذف کنید.
  • در صورت امکان فایل های جاوا اسکریپت یا CSS را کوچک کنید.

2. امنیت سایت (HTTPS):

همه صفحات سایت شما باید به HTTPS تبدیل شوند تا دامنه شما اعتماد داشته باشد. برای تبدیل سایت خود به HTTPS لازم است اقدامات زیر را انجام دهید:
برای تبدیل سایت خود به HTTPS ، باید:

  • گواهی SSL بخرید.
  • گواهی را در حساب میزبانی وب خود نصب کنید.
  • پیوندهای داخلی را برای هدف قرار دادن نسخه های HTTPS آدرس های اینترنتی خود به روز کنید.
  • ایجاد ریدایرکت 301 از آدرس های قدیمی HTTP به آدرس های جدید HTTPS.

3. تحقیق و انتخاب کلید واژه رقابتی

استراتژی سئو شما باید کلمات کلیدی مرتبط با سازمان شما را که فرصت های رقابتی نیز ایجاد می کند، هدف قرار دهد. هنگام تصمیم گیری در مورد کلمه های کلیدی رقبای خود را مورد بررسی قرار دهید و کلمات کلیدی ای را پیدا کنید که رقبای شما با آن ها رتبه گرفتند، هنگام تعیین اینکه کدام کلمات کلیدی بیشترین فرصت رتبه گرفتن را دارند ، به موارد زیر توجه کنید:

  • موقعیت رقابتی و نمره دامنه: اگر دامنه یا امتیاز رقبا (که معمولاً توسط ابزارهای سئو محاسبه می شود) به طور قابل توجهی بالاتر از شما باشد؛ ممکن است ارزش پیگیری نداشته باشد.
  • حجم جستجو: چند کاربر در ماه این کلمه کلیدی یا عبارت را جستجو می کنند؟ انواع کلمات کلیدی با حجم بالا و کم را هدف قرار دهید. (کلمات کلیدی با حجم کمتر جستجوهای کمتری در ماه دارند ، اما تمایل به افزایش بازگشت سرمایه دارند.)
  • دشواری کلمه کلیدی: بر اساس نمرات دامنه ی صفحاتی که قبلاً برای کلمه کلیدی رتبه بندی شده اند دشواری رتبه بندی را تعیین میکنیم. ابزارهای SEO معمولاً این را به صورت درصد نشان می دهند. هرچه این عدد بیشتر باشد، رتبه بندی مشکل تر خواهد بود.

4. کیفیت محتوا، یکی از مهم ترین فاکتورهای موثر بر سئو

وقتی گوگل رتبه بندی موتورهای جستجو را تعیین می کند، یک رویکرد انسانی را برای تجزیه و تحلیل منحصر به فرد بودن و جریان یک صفحه در مقایسه با سایر صفحات مربوط به یک موضوع در نظر می گیرد.
برای ایجاد محتوای با کیفیت باید به موارد زیر توجه داشته باشیم:

  • موضوع محتوا مربوط به مخاطبان هدف سایت ما باشد.
  • محتوا در مقایسه با سایر سایتهایی که برای کلمات کلیدی مرتبط با این موضوع رتبه بندی شده اند، اطلاعات جدید و مرتبط ارائه دهد.
  • قالب محتوا تمیز باشد.
  • محتوا شامل چند رسانه ای مانند فیلم،تصویر و پادکست باشد.
  • از کلمه کلیدی به صورت یکسان در محتوا استفاده شود.

5. متا تگ های های سئو:

بهینه سازی تایتل، توضیحات متا، و متن جایگزین تصویر برای هدف و کلمات کلیدی مرتبط ، راهی آسان برای نشان دادن صفحه و محتوا به کاربران است.
هنگام نوشتن برچسب های سئو به موارد زیر باید دقت داشته باشید:

  • تایتل را بین 50 تا 55 کاراکتر نگه دارید.
  • توضیحات متا SEO را بین 140-160 کاراکتر نگه دارید.
  • کلمه کلیدی هدف (یا مترادف) شما باید در ابتدای عنوان و توضیحات متا در صورت امکان استفاده شود.
  • اسلاگ ها باید شامل کلمه کلیدی یا مترادف هدف باشند و در صورت امکان بین دو تا شش کلمه باشند.
  • متن جایگزین تصویر باید توصیف کند که در تصویر چه اتفاقی می افتد و در صورت امکان از کلمات کلیدی هدف و مرتبط استفاده شود.

6 .بک لینک

پروفایل بک لینک وب سایت (تعداد دامنه های معتبر و URL هایی که به صفحات سایت شما باز می گردند) یکی از مهمترین عوامل عملکرد سئو در Google است. برای شروع بک لینک های فعلی خود و نمره اعتبار آن را با استفاده از ابزار های سئو تجزیه و تحلیل کنید؛ برای بهبود پروفایل بک لینک خود، با لینک سازی داخلی وب سایت خود با سایر صفحات مربوطه شروع کنید، همچنین باید بر بهبود روابط با رسانه ها (وبلاگ نویسی مهمان، رپورتاژ آگهی و غیره) تمرکز کنید.

7. موبایل فرندلی بودن:

تقریباً دو سوم جستجوها در موبایل انجام می شود، بنابراین تعجبی ندارد که گوگل موبایل فرندلی بودن را به عنوان فاکتور رتبه بندی جستجوهای تلفن همراه در سال 2015 قرار داده است. در ژوئیه 2019، گوگل این مورد را به عنوان یک عامل رتبه بندی برای جستجوهای دسکتاپ نیز قرار داد. شما به راحتی میتوانید با استفاده از سرچ کنسول متوجه شوید که آیا صفحه مورد نظرتان با تلفن همراه سازگار است یا خیر.

8.تجربه کاربر:

گوگل محتواهایی را ارائه می دهد که بر اساس نیاز کاربران باشد وهر گونه بهینه سازی باید به منظور بهبود تجربه کاربر باشد.اما چه چیزهایی به تجربه کاربری خوب کمک می کند؟
خواندن مطالب آسان باشد.

  • سایت منظم باشد
  • مطالب جالب و مفید باشد.
  • طراحی تعاملی داشته باشد
  • تبلیغات مزاحم نداشته باشد.

وقتی صحبت از سئو می شود ، چیزی به نام راه جادویی وجود ندارد. مهمترین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که ارتقا رتبه زمان می برد. اگر امروز وب سایت خود را برای چندین عامل رتبه بندی بهینه کنید، فردا به طرز جادویی در رتبه اول قرار نخواهد گرفت. فرآیند بهینه سازی نیازمند تلاش مستمر است تا سایت شما تا حد امکان برای مخاطبان تازه و مرتبط باشد.

برگرفته از: سایت وب وان